woensdag 18 maart 2015

Cursus Halliwick met elementen van Water Specifieke Therapie

Credits: Hein Koops

Bewegen in water is prettig en heeft positieve effecten op de gezondheid voor veel mensen, maar het leren ontspannen te bewegen in water (inclusief het zwemmen) gaat niet altijd vanzelf. Dit kan zijn doordat er een beperking is door bijvoorbeeld een aandoening als halfzijdige verlamming, cerebrale parese. Maar er zijn ook volwassenen en kinderen die, op grond van een iets veranderde ontwikkeling of het gewone verouderingsproces, (lichte) problemen hebben met bewegen, waarnemen, begrijpen of de aandacht vasthouden. Deze mensen hebben meer tijd nodig om te leren bewegen in water èn iemand die hun probleem met het leren zwemmen kan analyseren. Dat probleem heeft vaak te maken met een stoornis in de controle van het evenwicht. In water ben je namelijk heel wiebelig en kost het meer ervaring om te leren balanceren.

In het Halliwick Concept is evenwicht het kernpunt en de leidraad bij het ontwikkelen van alle basisvaardigheden in het water. Daarom wordt dit concept wereldwijd veel gebruikt bij revalidatie en instituten voor bijzonder zwemonderwijs. De elementen van deze "therapeutische" methode zijn natuurlijk bij uitstek geschikt als basis voor elke leermethode: de systematische analyse is voor iedereen te gebruiken.

Van 28 t/m 30 mei wordt de cursus gegeven in het nieuwe zwembad OnCampus van de Hogeschool Windesheim in Zwolle. De cursus is gericht op iedereen die zich bezig houdt met de technische, therapeutische of pedaogogische begeleiding van mensen die een probleem hebben met het leren bewegen in het water. Na afronding van de training ben je in staat evenwichtsproblemen van klanten te analyseren en voorstellen te doen voor het bijbehorende leertraject. Met het Halliwick Concept kun je in de praktijk direct aan de slag en heb je snel resultaat. In deze training staat de praktijk centraal. Er worden praktijkvoorbeelden besproken die direct toepasbaar zijn in de zwem- en bewegingslessen.

Klik hier voor meer informatie.